3-4 keys on a wooden table coonected to the chain with the text "escape room"

Escape rom – Hva, hvordan og historien

Et escape-rom er et teambuilding-spill med oppgaver og gåter. Du må løse oppgavene for å komme ut av rommet. For å vinne er det nødvendig å bruke logikk, kreativitet og samarbeid, i tillegg til å løse fysiske oppgaver.

Er det en ting vi kan være sikre på med oss mennesker, så er det at vi alltid har vært glad i spill og underholdning. En av de tidligste funnene på dette området, er et spill som hadde sitt opphav i Egypt for 5000 år siden. Og mens menneskeheten stadig søkte å bygge høyere og mer avanserte konstruksjoner, gikk kjærligheten vi har for spill aldri i glemmeboken. I dag er spillene mer avansert enn aldri før.

Takket være teknologien og menneskets evne til innovasjon, kan vi i dag nyte godt av de beste spillene som noensinne er laget:

ESCAPE-ROM-SPILL

På begynnelsen av dette blogginnlegget finner du vår korte definisjon på «escape-rom». Ettersom du nå leser dette, er sannsynligheten stor for at du allerede har forsøkt en escape-rom-opplevelse tidligere. Først og fremst er det viktig at jeg definerer nøyaktig hva jeg mener med dette begrepet.

Her vil jeg fokusere på de virkelige escape-rommene som finner sted i den fysiske verdenen, og hvor det er en form for mekanismer på plass. Det finnes mange navn på disse spillene: ”Escape-quest, escape-games, adventure-escape» og «quest-room” er noen av de.

Escape-rom-spillene som jeg snakker om, er de der du må bruke strategi og intellekt for å løse et mysterium eller en gåte. Teknologiske løsninger, presentert som ”magi” under spillet, kan også spille en rolle…Eller teknologien kan rett og slett være en mer praktisk del av et rom, som for eksempel en flatskjerm man må bruke for å løse oppgaver.

Stort sett er escape-rom-spillene basert på at man løser oppgavene sammen i et team i løpet av en bestemt tid. 60 minutter er det mest vanlige De mest sofistikerte spillene bruker en blanding av teknologi og mekaniske konstruksjoner.

De fleste escape-rom består av mer enn et rom. 2-3 rom er kanskje det vanligste. Dersom spillet er laget på en god måte, vil deltakerne måtte bruke flere typer intelligens for å løse alle gåtene og vinne spillet. Eksempler kan være språklig, visuell og sosial intelligens. I tillegg til dette vil du måtte bruke kroppen for å utføre noen fysiske oppgaver. Dette gjør escape-rom til den ultimate utfordringen i et veldig tilgjengelig format.

Eksempel på et escape-rom

Hvordan ser et escape-rom ut? Jeg skal vise deg et eksempel fra et rom som heter «I trolldommens verden». Dette spillet har tema fra Harry Potter-universet. Se videoen nedenfor.

Som du ser av videoen, kommer gåtene på rekke og rad. En gåte kan stå for seg selv eller man kan være avhengig av løsningen på en gåte for å kunne løse andre gåter.

Opprinnelsen til escape-rom industrien

Hvordan startet alt dette? Som så mye annet innenfor spill- og underholdningsindustrien må vi tilbake til Japan for å finne svaret. Året var 2007, og det første REG (real escape game)-spillet ble lansert av det japanske forlaget SCRAP co. Forut for dette fantes det familieunderholdningssentre i USA, som for eksempel 5 wits.

De første årene besto som regel et escape-rom av logiske gåter i likhet med det som gjerne ble forbundet med lignende spill i dataverdenen. Dersom du er blant de som liker å se Youtube-filmer istedenfor å lese, kan du ta en titt på videoen nedenfor som gir sin egen uavhengige oppsummering av historien bak escape-rom industrien.

Escape-rom i dagens marked

Da disse spillene først hadde blitt introdusert, var det ingen vei tilbake, og i løpet av de neste ti årene utviklet det seg fra å være et undergrunnsfenomen til å få den kommersielle oppmerksomheten det har i dag. I august 2018 var det over 5000 escape-rom på verdensbasis.

I de fleste av verdens største byer er nettopp disse spillene blant de største attraksjonene. Man kan kanskje undre seg over om det hele er en flopp, eller om det spill har kommet for å bli. Hva tror du? Det er ikke lett å si, men tiden vil vise.

Dersom vi tar i betraktning at escape-rom allerede har ført til nye, beslektede avarter, kan man kanskje anta at det er kommet for å bli. I dag finner du for eksempel escape-box-spilli de fleste storbyer i verden. Et annen måte å sikre underholdningen på er gjennom et escape-rom-spill i brettspillform. Her har du mulighet til å ta med hele familien på en svært lett tilgjengelig adspredelse i hverdagen.

Escape-rom versus Laiv (levende rollespill)

Det finnes nok de som ville argumentert for at laiv, eller levende rollespill, har sin plass i forhistorien til dagens escape-rom. Levende rollespill er en slags blanding av teater og virkelighet. Du spiller en karakter i et plot som har blitt konstruert i forkant av spillet. Du gjør dine egne valg som til en viss grad begrenses av plottet, din egen karakter og samhandlingen med de andre spillerne.

En stor forskjell mellom levende rollespill og escape-rom-spill, er at de førstnevnte spillene er langt friere. En annen stor forskjell er at karakterene spiller en viktig rolle i laiv, mens i escape-rom er fokuset på rommet og gåtene.

Konklusjon

Escape-rom ble introdusert i Japan i 2007. Siden da har de blitt meget populære, og det finnes i dag over 5000 av dem. Målet i spillet er å komme ut av et rom ved å bruke logikk og fullføre fysiske oppgaver. Ved å delta i spillet blir de involverte tvunget til å bruke flere forskjellige typer intelligens. Vanligvis har alle escape-rom et tema, slik som Harry Potter i vårt eksempel. Andre nyere spill som har tatt mye inspirasjon fra escape-rom-spill har også etter hvert begynt å florere i markedet. Eksempler er escape-box og escape-rom brettspill.

Ønsker du å forsøke et escape room spill nå?

 

LITTERATUR

Bookboon blog: So what is lateral thinking anyway?

Lateralaction.com:The 8 Types of Creative Intelligence

ILocked: A Look at the History & Origin of Escape Room Games

Buyescapegames.com: Escape Room Listing: how many rooms are there worldwide?